Saturday, March 19, 2011

30 Otot Bergerak Ketika Makan

30 otot bergerak ketika makan

Ramai orang yang diet bermati-matian dan sanggup berlapar kerana mahu kurus. Makan itu satu nikmat yang perlu disyukuri dan digunakan secara berpada-pada.

Malah, orang tua-tua juga menasihatkan supaya menikmati makanan selagi ada peluang kerana apabila usia melewati separuh abad, ramai hilang selera makan. Itu jauh lebih baik jika dibandingkan dengan orang yang tidak boleh makan kerana ada masalah menelan.

Kesukaran menelan makanan atau disfagia adalah masalah yang biasa berlaku pada semua peringkat umur, tetapi lebih kerap pada orang tua berumur 60 tahun ke atas, terutama pesakit yang mengalami kecederaan pada sistem saraf seperti strok, Parkinson atau sklerosis multipel.

Namun, masalah kesukaran menelan makanan lebih kerap berlaku pada pesakit strok (30 peratus), bayi pramatang (lahir tidak cukup bulan) dan kanak-kanak menghidap meningitis, palsi serebrum (serebral palsy atau ketidaknormalan perkembangan otak bayi) atau mengalami sumbing lelangit.

Menelan makanan menjadi masalah besar kepada mereka kerana ia menyebabkan kesakitan dan akibatnya pesakit sukar mendapat kalori dan air yang cukup untuk badan.

Bagaimana masalah ini berlaku? Orang yang sihat dianggarkan menelan makanan, minuman dan air liur beberapa ratus kali sehari. Menelan makanan adalah satu proses kompleks membabitkan kira-kira 30 pasang otot dan enam pasang saraf kranial untuk menggerakkan makanan.

Bagi kita yang sihat, ia berlaku tanpa disedari. Proses menelan ada beberapa peringkat, bermula dengan persediaan oral iaitu makanan dikunyah (dipecahkan kepada saiz tertentu dan mencampurkannya dengan air yang bertindak melembut dan melicinkan makanan supaya mudah ditelan).

Pada peringkat kedua, lidah menolak makanan ke belakang mulut untuk memulakan tindak balas menelan. Makanan akan memasuki farinks (tiub berotot yang menyambungkan mulut dengan esofagus; iaitu saluran makanan). Ketika ini larinks (peti suara) akan tertutup rapat dan nafas terhenti untuk mengelakkan makanan atau minuman memasuki paru-paru.

Peringkat ketiga bermula apabila makanan atau cecair memasuki esofagus, laluan yang membawa makanan ke dalam perut. Proses dalam peringkat ini biasanya mengambil masa lapan ke 20 saat, namun ia bergantung kepada tekstur dan kepekatan makanan. Ketika ini pergerakan makanan berlaku di luar kawalan kita.

Pakar Patologi Pertuturan-Bahasa, Joey Pang Mei Ling, berkata disfagia berlaku apabila ada gangguan dalam mana-mana proses menelan.

Otot lidah dan pipi yang lemah akan menyukarkan pergerakan makanan dalam mulut ketika dikunyah. Ini menyebabkan makanan tidak cukup halus untuk ditelan.

Serpihan makanan yang terlalu besar untuk ditelan boleh menutup laluan udara dan menyebabkan seseorang tersedak. Selain itu kesukaran menelan juga berlaku jika tidak berlaku rangsangan menelan, terutama pada pesakit strok atau masalah gangguan sistem saraf.

Selain itu, masalah ini juga boleh disebabkan otot tekak atau esofagus, menyebabkan makanan tidak boleh bergerak ke perut.

Katanya, masalah timbul apabila makanan yang sepatutnya memasuki saluran esofagus tersasar ke dalam laluan udara dan paru-paru. Keadaan ini dikenali sebagai aspirasi. Ia boleh berlaku jika peti suara tidak berfungsi dengan baik dan menyebabkan makanan masuk ke paru-paru.

Kehadiran makanan dalam paru-paru boleh menimbulkan jangkitan yang dipanggil pneumonia aspirasi.

Ramai pesakit tua meninggal dunia akibat masalah pneumonia aspirasi. Makanan yang tersilap masuk ke saluran pernafasan ini boleh dikeluarkan jika pesakit berupaya batuk kuat apabila tersedak atau batuk, tetapi ramai orang tua tidak berupaya berbuat demikian. Malah, ada yang tidak mengesan masalah aspirasi disebabkan sistem deria kurang peka selepas serangan ini, terutama apabila diserang strok.

Ia boleh menjadi masalah serius kerana pesakit ada kecenderungan mengalami kekurangan zat jika ia dibiarkan berlarutan. Jadi keluarga perlu peka dengan keadaan pesakit, terutama orang tua.

Antara tanda kesukaran menelan ialah:
• Makanan terasa tersekat di tekak. Makanan yang tersekat ini akan menghalang kemasukan makanan dan minuman selanjutnya.
• Rasa tidak selesa pada tekak dan dada.
• Berat badan menurun.
• Tidak cukup zat (bagi jangka masa lama) kesukaran bernafas ketika makan.
• Batuk atau tersedak setiap kali makan, minum atau menelan air liur.
• Berat badan menurun.
• Demam dan simptom flu yang kerap berlaku.

Pun begitu, usah terlalu risau jika masalah ini berlaku pada ahli keluarga anda kerana ada cara untuk membantu mereka. Beritahu perkara ini kepada doktor untuk mendapat rawatan. Jika perlu, pesakit akan dirujuk kepada pakar terapi pertuturan.

Beberapa ujian akan dijalankan kepada pesakit seperti ujian klinikal, FEES (flexible endoscopic examination of swallowing), MBS (modified barrium swallow) atau VFS (video fluoroscopy) — mengikut keadaan seseorang.

Dalam ujian rawatan ini, tahap kepekatan makanan pesakit (dalam bentuk cecair) akan diuji dan ditentukan bagi membolehkan pesakit menelan makanan secara selamat. Jika kaedah ini tidak berjaya, pesakit akan disuap perlahan-lahan dan diberikan makanan yang diubah suai supaya sesuai dengan keadaannya.

Namun, ia juga bukan perkara mudah kerana ada pesakit berasa penat dan tidak lagi boleh menelan selepas disuapkan beberapa sudu makanan.

Selepas pemeriksaan teliti, pakar terapi pertuturan dengan bantuan pakar dietetik akan merancang diet sesuai untuk pesakit disfagia supaya semua keperluan khasiatnya dipenuhi.

Pesakit juga akan diajar cara membuat senaman mulut dan kerongkong untuk menguatkan otot lidah dan farinks kerongkong. Selain itu, pesakit akan diajar beberapa kedudukan kepala yang berbeza (biasanya menundukkan kepala sedikit supaya lebih mudah menelan makanan).

Kata Pang, pilihan terakhir adalah memberi makanan melalui tiub yang dimasukkan melalui hidung atau ditebuk pada perut jika semua kaedah di atas tidak berjaya. Namun, keadaan setiap pesakit tidak sama dan ada yang perlu menggunakan dua kaedah serentak untuk makan.

Ada kaedah terbaru digunakan di beberapa hospital iaitu rangsangan taktil untuk merangsang deria bagi menelan. Dalam kaedah ini, doktor akan menyentuh beberapa bahagian dalam mulut untuk memberi rangsangan.

Malah, rangsangan haba (sejuk atau panas) juga boleh diberikan kepada pesakit, sama ada di muka, mulut dan tekak. Cara lain adalah dengan memberikan rangsangan elektrik ke atas otot yang terbabit dalam proses menelan, tetapi kaedah ini masih dalam peringkat ujian.

Pesakit dan keluarga bebas memilih cara rawatan yang dirasakan sesuai. Apa pun cara dipilih, mereka perlu belajar kaedah memberikan pesakit makan supaya kebajikan dan kesihatan pesakit terjaga.

Kira-kira 70 peratus pesakit disfagia dapat dipulihkan dan tidak perlu bergantung kepada tiub makanan untuk jangka panjang. Peluang pemulihan lebih baik jika pesakit diberi terapi pada peringkat pemulaan. Walaupun kebanyakan keluarga memilih supaya pesakit diberi makan melalui tiub, pesakit juga perlu belajar untuk makan secara normal.

Pesakit yang sudah lama menggunakan tiub untuk makan juga boleh mendapatkan rawatan kerana hampir 70 peratus ada peluang untuk kembali memenelan dengan baik seperti orang lain. Apabila pesakit menunjukkan perubahan, dia perlu dibawa untuk pemeriksaan susulan. Ini membolehkan pakar pemakanan menilai semula kepekatan makanannya -(oleh arbain Muhayat)
.

0 ulasan:

Post a Comment